Стаття 102. Штраф за неправильну інформацію про судно та прохід без лоцмана
За неправильне повідомлення осадки, довжини і ширини судна або його місткості, а також за прохід без дозволу служби регулювання руху або без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення капітан судна зобов'язаний сплатити штраф у розмірі двократної ставки лоцманського збору незалежно від встановленої чинним законодавством України відповідальності за наслідки, що можуть виникнути через ці дії. 

Коментар:

В коментованій статті визначено санкцію за два види правопорушення, що можуть мати місце під час лоцманського проведення судна чи його плавання: (а) неправильне повідомлення осадки, довжини і ширини судна або його місткості; (б) прохід без дозволу служби регулювання руху або без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення. Зазначимо, що неправильне повідомлення осадки, довжини і ширини судна або його місткості може мати місце у випадках надання капітаном судна такої інформації, що не відповідає судновим документам (див. коментар до гл. 3 розділу II цього Кодексу). В другому випадку йдеться про порушення вимог законодавства про обов'язкове лоцманське проведення. Адже в районах обов'язкового лоцманського проведення прохід без дозволу служби регулювання руху або без лоцмана заборонено.

Санкцією є штраф у розмірі двократної ставки лоцманського збору. Проте в коментованій статті, як на нашу думку, неправильно визначений суб'єкт відповідальності. Отже, мова має йти про відповідальність судновласника, а не капітана судна. Капітан судна є представником судновласника. Зазначений штраф сплачується незалежно від встановленої чинним законодавством України відповідальності за наслідки, що можуть виникнути через визначені неправомірні дії.

Згідно п. 7.2 Положення відповідальність судновласника може мати місце і в інших випадках. Так, якщо вину судновласника буде доведено, то, незалежно від інших видів відповідальності, встановлених законодавством України, судновласник несе матеріальну відповідальність за завдані збитки перед організацією, що забезпечує лоцманське обслуговування, і її працівниками, що безпосередньо здійснювали лоцманські послуги, а саме:

- за пошкодження або загибель лоцманського судна, які трапилися внаслідок неправильного або необережного маневрування при прийманні/висадженні лоцмана й лоцманського стажиста;

- у разі нещасного випадку або загибелі лоцмана, стажиста, членів екіпажу лоцманського судна під час приймання/висадки чи перебування на борту судна в період лоцманського проведення.

Суми збитків і компенсацій визначаються відповідно до законодавства України.

Штрафи стягуються лоцманськими організаціями в порядку, передбаченому законодавством України, і включаються в їх дохід.