Стаття 121. Судові рішення за наслідками підготовчого провадження

1. За наслідками підготовчого провадження суд постановляє ухвалу про:

1) залишення позовної заяви без розгляду;

2) зупинення провадження у справі;

3) закриття провадження у справі;

4) закінчення підготовчого провадження і призначення справи до судового розгляду.

2. В ухвалі про закінчення підготовчого провадження і призначення справи до судового розгляду зазначається, які підготовчі дії проведені, і встановлюються дата, час та місце розгляду справи.

3. Якщо під час попереднього судового засідання, на яке прибули всі особи, які беруть участь у справі, вирішені необхідні для її розгляду питання, то за письмовою згодою цих осіб судовий розгляд може бути розпочатий у той же день.

4. Якщо під час попереднього провадження відповідач визнав позов, суд може прийняти постанову про задоволення адміністративного позову.

5. Копії судового рішення за наслідками підготовчого провадження надсилаються особам, які беруть участь у справі, крім випадку, передбаченого частиною третьою цієї статті.

Коментар:

Предмет регулювання та цілі статті

1. Стаття визначає варіанти судових рішень, які суд може ухвалити за результатами підготовчого провадження. Слід зазначити, що йдеться про кінцеві для цієї стадії судові рішення, але це не перешкоджає постановленню інших ухвал у процесі здійснення підготовчого провадження.

2. Стаття покликана впорядкувати правові наслідки такої стадії провадження в адміністративній справі, як підготовче провадження.

Завершення справи у підготовчому провадженні

3. Оптимальний варіант, якщо провадження в адміністративній справі завершиться уже на стадії підготовчого провадження врегулюванням спору між сторонами. У цьому випадку, а також у деяких інших випадках, визначених КАСУ, рух справи в суді першої інстанції закінчується у підготовчому провадженні.

Відповідно до частин першої і четвертої коментованої статті процесуально це оформлюється такими судовими рішеннями:

1) ухвала про залишення позовної заяви без розгляду, яку суд постановляє на підставах, що визначені статтею 155 КАСУ;

2) ухвала про закриття провадження у справі, яку суд постановляє на підставах, що визначені статтею 157 КАСУ;

3) постанову про задоволення адміністративного позову, яку може бути прийнято у разі визнання позову відповідачем під час підготовчого провадження.

Названі ухвали постановляє суддя, який відкрив провадження в адміністративній справі та здійснював підготовче провадження, а постанову суд повинен прийняти у складі відповідно до статей 23 - 24 КАСУ.

Зазначені судові рішення викладаються окремим документом і можуть бути оскаржені у загальному порядку.

Призначення справи до судового розгляду

4. Якщо підготовче провадження завершено і справа готова до судового розгляду по суті, суддя, який відкрив провадження в адміністративній справі та здійснював підготовче провадження, постановляє ухвалу про закінчення підготовчого провадження і призначення справи до судового розгляду.

5. Ухвала про закінчення підготовчого провадження і призначення справи до судового розгляду повинна містити інформацію про те, які підготовчі дії проведені, і встановлювати дату, час та місце розгляду справи. Також вирішується питання про склад осіб, які беруть участь у справі і підлягають виклику в судове засідання чи повідомленню про нього. Якщо від усіх осіб, які беруть участь у справі, надійшло клопотання про судовий розгляд справи за їхньої відсутності, то на підставі частини третьої статті 122 КАСУ суд призначає справу до судового розгляду в порядку письмового провадження.

6. Ухвала про закінчення підготовчого провадження і призначення справи до судового розгляду викладається окремим документом (пункт 17 частини четвертої статті 160 КАСУ) із урахуванням загальних вимог до ухвал суду, встановлених статтею 165 КАСУ. Окремо від постанови суду її не може бути оскаржено.

7. Частиною третьою коментованої статті передбачено правило, згідно з яким судовий розгляд може бути розпочатий у той же день, в який проводилось попереднє судове засідання. Необхідними умовами для цього встановлені:

1) присутність на попередньому судовому засіданні усіх осіб, які беруть участь у справі;

2) попереднє з'ясування усіх необхідних для розгляду справи питань;

3) письмова згода на це всіх осіб, які беруть участь у справі.

При цьому обов'язковою умовою переходу до стадії судового розгляду справи є постановлення ухвали про закінчення підготовчого провадження і призначення справи до судового розгляду. Як правило, найзручніше, якщо суд розпочне судовий розгляд невідкладно або з невеликою перервою після попереднього судового засідання. Судовий розгляд справи в такому випадку суд проводить з дотриманням вимог статей 23 і 24 КАСУ щодо одноособового чи колегіального складу суду.

Зупинення провадження в адміністративній справі

8. За наявності підстав, визначених статтею 156 КАСУ, суддя, який відкрив провадження в адміністративній справі та здійснював підготовче провадження, зупиняє провадження в адміністративній справі. Щоправда, з цією ухвалою підготовче провадження не закінчується - у разі поновлення провадження у справі її проходження у суді першої інстанції продовжиться з цієї ж стадії.

Ухвала про зупинення провадження в адміністративній справі викладається окремим документом (пункт 14 частини четвертої статті 160 КАСУ) із урахуванням загальних вимог до ухвал суду, встановлених статтею 165 КАСУ. Її може бути оскаржено у загальному порядку.

Повідомлення осіб, які беруть участь у справі, про результати підготовчого провадження

9. Виходячи з принципу гласності, копії судових рішень, ухвалених за наслідками підготовчого провадження, невідкладно надсилаються особам, які беруть участь у справі, крім випадку, коли судовий розгляд розпочато того ж дня, коли відбулося попереднє судове засідання.