Стаття 233. База оподаткування збором

233.1. База оподаткування визначається:

233.1.1. для колісних транспортних засобів:

а) для мотоциклів, легкових автомобілів (крім легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном), автобусів (у тому числі мікроавтобусів), тракторів, вантажних автомобілів (у тому числі сідельних тягачів, інших спеціалізованих та спеціальних вантажних транспортних засобів, інших колісних транспортних засобів) - за об'ємом циліндрів двигуна в куб. сантиметрах;

б) для легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, - за потужністю двигуна в кВт;

233.1.2. для суден:

а) для суден, обладнаних двигуном, - за потужністю двигуна в кВт;

б) для суден, які не обладнані двигуном, - за довжиною корпусу судна в сантиметрах;

233.1.3. для літаків, вертольотів - за максимальною злітною масою.

233.2. База оподаткування для транспортних засобів, зазначених у пункті 233.1 цієї статті, визначається окремо для кожного транспортного засобу.

 

Коментар:

 

Податковий кодекс України зберіг попередню диференціацію розміру збору в залежності від потужності двигуна транспортного засобу, а також строку його експлуатації.

Оскільки законодавство містить визначення поняття "колісний транспортний засіб", то за критерій їх диференціації зазвичай беруть тип двигуна.

Двигун внутрішнього згорання - це тип двигуна, в якому енергія палива, яке згорає в робочій зоні, перетворюється в механічну роботу.

Робочий об'єм двигуна (літраж двигуна) складається з робочих об'ємів усіх циліндрів. Тобто це величина робочого об'єму одного циліндра, помножена на кількість циліндрів.

Робочий об'ємциліндра двигуна внутрішнього згорання - це простір, який звільняє поршень при переміщенні з верхньої мертвої точки до нижньої мертвої точки. Об'єм визначається в сантиметрах кубічних, що і було визначено об'єктом оподаткування транспортним збором.

Досить популярними останнім часом стають машини та судна з електродвигуном, який також визначений об'єктом оподаткування транспортним збором.

Електродвигун - це електрична машина, що перетворює електричну енергію в механічну.

Складається з обертової частини (ротора) та нерухомої (статора).

Потужність електродвигунів вимірюється у кіловатах (кВт) та складає від десятих часток вата, до десятків мегават. Саме потужність електродвигуна у кіловатах визначена базою оподаткування транспортним збором для легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном.

Спосіб вимірювання потужності електродвигуна був визначений у статті 233.1.1.

Саме потужність електродвигуна у кіловатах визначена базою оподаткування транспортним збором для суден, обладнаних електродвигуном.

Якщо судно взагалі не обладнано двигуном, то базою оподаткування буде визначено довжину судна (у сантиметрах). Дані щодо довжини корпусу судна містяться в технічних характеристиках кожного окремо взятого судна.

Кодекс торговельного мореплавства (ст. 35 - 40) визначає, що судно повинно мати обмірне свідоцтво. Лише судно, що несе спеціальну державну службу, та спортивне судно такого свідоцтва не мають.

Максимальна злітна маса - це сума, яка складається з маси літака чи вертольота та усього вантажу (фізичні особи та груз), які цей транспортний засіб має змогу підняти в повітря та доставити до пункту призначення. Максимальна злітна маса визначається у технічних характеристиках літака чи вертольота.

Відповідно до Конституції України кожному гарантується право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Законодавство не встановлює обмежень щодо кількості транспортних засобів, які можуть належати на праві приватної власності фізичним та юридичним особам. Тому база оподаткування транспортним збором обраховується для кожного транспортного засобу, який фізична чи юридична особа реєструє на Україні вперше.